Výměna pneumatik – nejčastější chyby

Pneumatiky aut jsou jedinou částí vozidla, která je v přímém kontaktu s povrchem silnice, což je důvodem, proč jsou pravidelné a správné výměny velmi důležité. Doporučujeme na tuto službu využít prověřený pneuservis, který zvládne tento úkon provést správně. Podívejte se, jaké chyby se při výměně pneumatik objevují nejčastěji.

Stav pneumatik a jejich správné namontování mají velký vliv na požitek z jízdy. Sezónní výměny pneumatik jak v létě, tak v zimě jsou důležité, protože jsou tyto pneumatiky vyrobeny z jiné gumy a polymerových sloučenin a mají jiné vzorky. Kvůli tomu poskytují různý stupeň přilnavosti při různých povětrnostních podmínkách. Abyste však měli z vašich pneumatik nejlepší užitek, měli byste se především přesvědčit, že jsou vyměňovány a vybírány profesionálně.

Nesprávné vyvážení kol

Pokud se chcete vyhnout selháním odpružení a řídicích jednotek, měli byste se ujistit, že kola vašeho auta jsou správně vyvážená. Tento postup byste měli opakovat po výměně kteréhokoliv kola po nehodě, po nárazu do obrubníku nebo po najetí do díry.

Nesprávné vyvážení kol je obvykle cítit při řízení ve vyšších rychlostech. Pokud jsou kola nevyvážená, cítíte na volantu nebo v celém autě vibrace. Nesprávné vyvážení kol může také ovlivnit trasu auta, protože ho může táhnout na pravou nebo na levou stranu silnice.

Nesprávný tlak v pneumatikách auta

Tlak v pneumatikách se během času mění z následujících důvodů:

  • vzduch se dostává ven skrze stěny pneumatik,
  • mění se teplota vzduchu na vnějšku pneumatik,
  • drobná mechanická poškození.

Tlak by se měl pravidelně kontrolovat, např. jednou za měsíc nebo pokaždé, když se mění pneumatiky. Jeho nesprávná hodnota může být příčinou velké spotřeby paliva, špatného tahu a přehřívání pneumatik. Správná hodnota pro přední a zadní nápravu vozidla závisí na výkonu motoru, modelu auta a jeho hodnotách maximálního zatížení.

Nedostatečné utažení šroubů

Při výměně kola je obzvlášť důležité pevně utáhnout šrouby a matice. Na to by se měly použít dva typy nářadí: na počáteční utažení by se měl použít rázový šroubovák a potom je na úplné utažení šroubů auta potřeba momentový klíč.

Nedostatečné utažení šroubů, např. použitím pouze rázového šroubováku, může způsobit roztahování šroubů a problémy s odšroubováním kola. Šrouby se mohou uvolnit, i když je kolo správně vyměněno, takže doporučujeme, abyste šrouby po krátké jízdě zhruba 30–50 kilometrů znovu utáhli.

Když jsou pneumatiky vyměňovány ve spěchu a neodborně, nejde jen o to, že byste případně mohli svoje pneumatiky nebo ráfky poškodit, ale také riskujete svoji bezpečnost. Během výměny pneumatiky je možné udělat i mnoho dalších chyb, proto se vyplatí využívat služeb ověřených servisních center jako je First Stop, která fungují po celý rok a ne pouze v sezóně. Dobré servisní centrum zkontroluje stav vašich pneumatik, ventilů a průduchů a připraví pneumatiku a ráfek na správnou montáž.

Nesprávné seřízení kol

Sběh kol je definován úhlem mezi rozchodem kol na té stejné nápravě. Úhel sběhu se pohybuje od +3 do -3 stupňů. V případě kladného výsledku mluvíme o kladném odklonu, u záporného výsledku mluvíme o záporném odklonu kola. 

Nesprávné nastavení sběhu může způsobit:

  • problémy s udržením plynulé trasy při jízdě rovně,
  • enormní opotřebení pneumatik,
  • vyšší valivý odpor, který znamená vyšší spalování.

Přečtěte si také: Správná montáž a výměna kol – krátký průvodce k vyvažování a nastavení geometrie vašeho auta