Správná montáž a výměna kol – krátký průvodce k vyvažování a geometrii vašeho auta

Bezpečnost jízdy není ovlivněna pouze stavem pneumatik, ale také jejich správnou montáží. Výměna pneumatik se nemůže omezit pouze na odejmutí staré sady a montáž nové sady. Během sezónní výměny pneumatik provede odborník pracující v autoservise spoustu dalších činností, jako je vyvážení kol nebo kontrolu geometrie zavěšení. Zjistěte, o jaké činnosti jde a proč jsou tak důležité!

Kola jsou jedinou částí auta, která je v přímém kontaktu s povrchem silnice. Proto každá (i ta nejmenší) chyba v jejich montáži může mít závažné následky. Tato služba musí být provedena způsobem, který je plně v souladu s doporučeními výrobce a s pomocí profesionálního nářadí, jako je vyvažovací stroj nebo speciální laserový měřicí nástroj.

Geometrie a sbíhavost – o co jde?

Geometrie zavěšení je skupina parametrů pro správné umístění prvků zavěšení vzhledem k povrchu země a k vozidlu. Ovlivňuje bezpečnost jízdy a pohodlí – přímo se promítá do stability vozidla na silnici a přilnavosti pneumatik.

Základní parametry pro umístění kol jsou:

  • sbíhavost – vzájemná poloha předních a zadních kol a osy symetrie auta
  • úhel odklonu – úhel mezi svislou osou a rovinou kola,
  • záklon rejdového čepu – umístění kol vzhledem k ose vozidla se zkroucenými koly.

Podívejte se také na: Sbíhavost – pokyny

Projevy nesprávného seřízení kol

Nesprávné seřízení kol zvyšuje riziko prokluzování, zrychleného opotřebovávání pneumatik nebo poškození řídicího systému. Současně se snižuje stupeň přesnosti a pohodlnosti jízdy.

Mezi projevy, které značí, že jsou kola nesprávné seřízena, patří:

  • směřování vašeho auta znatelně napravo nebo nalevo – je nezbytné hýbat volantem, aby kola jela přímo rovně. Také můžete mít dojem, že auto snadněji zatáčí v zatáčkách doleva nebo doprava.
  • nerovnoměrné opotřebení vzorku – vzorek se na jedné straně opotřebovává rychleji, protože je jeho směr jiný než směr nápravy vozidla,
  • pneumatiky v zatáčkách „pískají“ – znepokojivý zvuk je slyšet, i když najíždíte do poměrně plynulých zatáček v nepříliš vysoké rychlosti.  

Také by vás mohlo zajímat: Proč pneumatiky duní a dělají hluk nebo jaké jsou projevy nesprávného seřízení kol

Změna v seřízení kol se obvykle objeví jako důsledek najetí do díry nebo naražením pneumatiky na překážku. Navíc se může seřízení kol změnit i po dlouhé jízdě na nerovných površích, malé nehodě nebo dokonce i při normálním používání auta (nosné části vozidla se používáním deformují). Proto je důležité zkontrolovat geometrii, kdykoliv máte pocit, že se vyskytují výše uvedené projevy – nejen po sezónní výměně pneumatik.

Vyvažování kol – proč je tak důležité?

Správné vyvažování kol, tedy rovnoměrné rozložení váhy na ráfek a pneumatiku je jako sestavení kol stejně důležité jako poloha kol jednoho ke druhému a vzhledem k zemi. Kola pohybujícího se auta se otáčejí ve velmi vysoké rychlost, proto pokud není hmotnost optimálně rozložena, nebudou se otáčet rovnoměrně a začnou vibrovat, což ucítíte v celém autě. Tyto vibrace nejen sníží pohodlí jízdy, ale také povedou k rychlejšímu opotřebování pneumatik a komponentů odpružení (tlumičů nárazů, spojů, čepů řídicí jednotky a ložisek).

Ke správnému vyvážení kol jsou umístěny nebo přilepeny na příslušná místa na obvodu ráfku váhy specifické hmotnosti nebo je pneumatika optimalizována na ráfku určením nejlehčího a nejtěžšího bodu kola a potom vykompenzováním za tuto váhu ve vztahu k těmto místům. Výsledkem je rovnoměrné rozložení hmotnosti okolo rotačního středu.

V následujícím článku můžete zjistit více: Vyvažování kol – o co jde?

Nesprávné vyvážení kol – projevy

Následující projevy jsou obvykle signály, že kola auta nejsou správně vyvážena:

  • vibrace pociťované na volantu – obvykle se tento projev objevuje při jízdě ve vysoké rychlosti (100–120 km/h),
  • vibrace celého auta,
  • nestabilita zadní části auta při zatáčení,
  • nerovnoměrné opotřebení vzorků (větší opotřebení v části kola, kde je odchylka váhy větší).

Mělo by se pamatovat na to, že každé kolo – i to s nejkvalitnějšími pneumatikami a ráfky – vyžaduje vyvažování. Tento úkon by se měl provést, kdykoliv se pneumatika odnímá od ráfku a po jakémkoli zásahu do konstrukce kol – včetně jakýchkoliv situací, kdy kolo narazí na překážku nebo vjede do díry na silnici. Navíc doporučujeme provést běžnou prohlídku vyvážení kol po přibližně 15 000 kilometrech.

K zapamatování! Zkontrolování seřízení a vyvážení kol by mělo být vnímáno jako preventivní opatření, které prodlužuje životnost pneumatik, komponentů odpružení a řídicího systému. To je důvod, proč je důležité tyto úkony provést po jakémkoli zásahu do odpružení auta nebo odejmutí jakéhokoli kola.

Seřízení i vyvážení kol je možné provést v FirstStop servisních centrech.