Nafta nebo benzín – který motor pro vás bude nejlepší?

Před zhruba dvanácti lety byla auta s naftovými motory dražší, ale spotřebovala méně (levnějšího) paliva. Jejich vlastníci si však museli zvyknout na vysokou hladinu hluku, který naftový motor vydává, a jeho špatnou dynamiku. Řidiči benzínových aut přitom utratili víc peněz u čerpacích stanic, ale jejich vozidla byla méně náchylná k mechanickým závadám a jejich oprava byla snazší. Který motor si tedy máte vybrat?

Dnes už situace není tak jednoduchá. Nařízení týkající se spalování jsou přísnější a automobilové společnosti docilují vyšších výkonů při menších a menších objemech, což znamená, že konstrukce motoru je složitější. Po těchto změnách se výběr motoru stal velmi individuální záležitostí, protože kolik řidičů, tolik názorů na tuto problematiku. Pokusíme se vám však pomoci rozhodnout se tím, že vám představíme jak výhody, tak nevýhody benzínových i naftových motorů.

Benzínový motor

I když už byla na trh uvedena hybridní i elektrická vozidla a popularita naftových vozidel stoupá, pro osobní vozidla jsou benzínové motory stále nejoblíbenější volbou. Jejich největší výhodou je cena benzínových aut – jsou mnohem levnější než naftová. Klasické benzínové motory jsou obvykle charakteristické svou jednoduchou konstrukcí, díky níž se můžou pochlubit nižší poruchovostí a nižšími náklady na servis a opravy.

Mezi další výhody těchto motorů patří tichý provoz a bezproblémové jízdy na krátké vzdálenosti. Benzínový motor se rychle zahřívá a pokud není vybaven turbokompresorem, můžete ho vypnout hned, jak dojedete do cíle. K tomuto tématu se v tomto článku ještě vrátíme.

Jaký druh benzínového motoru je nejlepší? A jakým druhům benzínových motorů se raději vyhnout?

Největší nevýhodou benzínových motorů je samozřejmě jejich vysoká spotřeba. Nejen, že spalují více paliva než naftové motory, ale cena benzínu je také vyšší než cena nafty. V případě motorů, které potřebují 98oktanové palivo, je rozdíl v ceně za jeden litr benzínu a nafty často až několik desítek zlotých.

Je třeba také poznamenat, že čím jsou systém benzínových motorů komplikovanější, tím vyšší je jejich poruchovost, která je dána faktory, které byly zmíněny na začátku článku. Kvůli závadám turbokompresorů a spotřebě motorového oleje pak není možné označit benzínové motory za bezporuchové. Náklady na výměnu vstřikovače v motoru s přímým vstřikováním paliva se mohou vyšplhat až na 1 000 PLN za motor, nové vysokotlaké čerpadlo pak může znamenat náklady přibližně 3 000 PLN – to zajisté nejsou malé částky.

Naftový motor – nižší náklady na palivo a pohodlná jízda

Pojďme opět začít s výhodami – hlavními přednostmi těchto naftových motorů jsou nízká spotřeba paliva a nižší cena nafty. Je také třeba dodat, že vysoký točivý moment, kterého dosahují naftové motory, umožňuje velmi příjemný řidičský zážitek. Stojí za zmínku, že maximální hodnota točivého momentu je obvykle pod 2 000 ot./min., díky čemuž je řízení snazší.

Na druhou stranu je zápornou stránkou naftového auta jeho kupní cena. Naftová auta jsou obvykle o tisíce zlotých dražší než benzínová auta. Nutno zdůraznit, že náklady na servis a jakékoli potenciální opravy naftových motorů jsou také vyšší. Mnoho řidičů si stěžuje na zvuk naftových motorů, který je mnohem hlasitější než zvuk, který vydávají benzínové motory.

Jaké jsou zápory naftového motoru? Konstrukce motoru

Prvky naftového motoru, které jsou nejvíce náchylné k závadám, jsou:

  • vstřikovače common rail,
  • turbokompresory,
  • filtry pevných částic (často označované DPF),
  • ventily EGR.

Jejich opravy mohou být překvapivě drahé, a tak je jakákoli úspora díky menším nákladům na palivo zanedbatelná. To je jeden z důvodů, proč se naftové motory doporučují především pro lidi, kteří ujedou alespoň 20 000 kilometrů za rok.

Také bychom koupení naftového motoru příliš nedoporučovali, pokud jezdíte spíše krátké trasy. Na krátké vzdálenosti naftový motor nedosáhne správné teploty a čisticí proces filtru pevných částic bude určitě často přerušován. Také je důležité zmínit, že naftový motor byste neměli vypínat hned po náročné cestě, protože se uvnitř kompresoru stále pohybuje rotor, který se při vysoké rychlosti zahřál na vysokou teplotu. Vypnutí motoru přeruší proces promazávání, které je nezbytné pro správné fungování. Proto se doporučuje nejméně jednu minutu po zastavení auta počkat, což zcela jistě prodlouží životnost tohoto prvku, jehož oprava je drahá.

Skutečnost, že se motor pomalu zahřívá, znamená, že i teplota uvnitř vozidla je nižší. Kvůli tomuto ústupku na pohodlí může být vlastnictví tohoto auta komplikovanější pro řidiče, kteří auta používají každý den k převážení dětí. Tento problém se neobjevuje u naftových motorů vyšší třídy, ve kterých se používají elektrická topení.

Také stojí za zmínku, že úřady v několika velkých evropských městech, oznámily nadcházející zákaz vjezdu naftových aut do center měst. Hamburg je prvním městem, ve kterém byl podobný předpis zaveden. Vysoký stupeň znečištění ovzduší může způsobit, že podobná rozhodnutí udělá Paříž, Berlín nebo Atény. Není jisté, že největší města v Polsku by nikdy nemohli následovat tohoto příkladu.

Nafta nebo benzín?

Co byste tedy měli koupit? Odůvodnění uvedená výše nevedou k univerzálnímu doporučení. Výběr motoru je velmi individuální, ale pomůže vám, když si důkladně zanalyzujete vaše potřeby a svůj typický styl řízení.

  • Pokud najezdíte 10 000 kilometrů za rok, a hlavně ve městě, naftový motor se pro vás nedoporučuje. Tady existuje slušná šance, že jakkoli velká úspora na pohonných hmotách nepokryje výdaje související s vyšší vstupní cenou a potenciálními závadami, které souvisejí s tímto druhem řízení.
  • Benzínové motory jsou vhodné pro každodenní dojíždění i pro cesty na nákupy či do školy. Nejlépe by vám měli roky bez závad posloužit hlavně motory s jednoduchými konstrukcemi (bez turbokompresorů).

Pokud je váš každodenní život plný dlouhého cestování, naftová auto, které na jedinou nádrž paliva urazí delší vzdálenosti, bude pro vás dobrou volbou. Dlouhé cestování umožní motoru, aby fungoval v optimálních podmínkách a při správné teplotě a usnadní filtru palivových částic vypálit výfukové saze. Proto by měli s auty s naftovými motory být spokojení řidiči, kteří každoročně najezdí víc jak 30 000 kilometrů.

Také by vás mohlo zajímat: Jak snížit spotřebu paliva – zásady úsporného řízení