Jak v zimě zabránit poruchám centrálního zamykání?

Zima je pro majitele vozidel náročným obdobím. Povinné přezouvání, opatrná jízda v nepříznivých podmínkách, denní dřina s odstraňováním sněhu a častější poruchy – právě tak vypadá každodenní život mnohých řidičů. Proto je důležitá schopnost si se zimními potížemi poradit. V tomto článku naleznete několik rad, jak zabránit jedné z nejčastějších a nejproblémovějších situací – poruše centrálního zamykání.

Dálkově ovládané centrální zamykání je pro řidiče i cestující velikou vymožeností. Zvyšuje komfort a urychluje nástup do vozu, což se hodí, zejména když venku mrzne. V současnosti je v základní výbavě všech nových vozů.

Dálkově ovládaný centrální zamykací systém funguje na základě elektrických aktuátorů, které jsou bohužel vystavovány vlhkosti, mrazu a sněhu. V zimě se kvůli nepříznivému počasí toto zařízení porouchává častěji než v jiných obdobích. Zkaženému ránu a výdajům za opravy se můžete vyhnout, když budete dodržovat patřičná preventivní opatření. Jejich provádění je snadné, rychlé a nenákladné.

Chcete-li zabránit poruše centrálního zamykání, starejte se o baterii.

V zimě se z baterie častěji odebírá energie – na základě častějšího zapínání světlometů ve špatném počasí, topení vozu a odmlžování skel. K vyšší spotřebě energie přispívají i nízké teploty. Systém centrálního zamykání funguje díky elektroinstalaci ve voze, a proto nebude fungovat, přijde-li vozidlo o zdroj energie.

Abyste předešli zbytečnému vybíjení baterie, je dobré omezit vytápění vozu za jízdy, vůz startovat každý den – i když nepotřebujete řídit (účelem je vyhnout se poškození baterie nepoužíváním) – a při nabíjení používat k tomu určené vybavení. Měli byste také vůz pravidelně nechávat prohlédnout kvalifikovaným autoelektrikářem.

Nejde o poruchu centrálního zamykání, je to baterií!

Někdy je důvodem zaseknutí centrálního zamykání... vybitá baterie v dálkovém ovládání. Pravidelná výměna baterií v dálkovém ovládání je dobrý nápad – vybíjí se obzvláště rychle, je-li pod nulou. Někdy může být dálkové ovládání rozbité. V takových situacích bude stačit jej vyměnit a centrální zamykání bude opět fungovat.

Zrezivělý nouzový zámek

Jste-li v případě poruchy centrálního zamykání nuceni otevřít dveře ručně, můžete se setkat s další potíží – rzí na nouzovém zámku. V bezpečnostních opatřeních je proto vhodné zohlednit i tento bod. Korozi zabráníte tak, že nouzový zámek několikrát ročně namažete. Někdy je vhodné vůz otvírat po startu, i když centrální zamykání funguje – čistě, aby mechanické součásti nouzového zámku měly trochu pohybu a předešlo se tak případným potížím.

Porucha zamykání – co dělat?

Někdy se poruše bohužel vyhnout nedá. Nejběžnějším důvodem je porucha jednoho z aktuátorů ve voze. V takových případech je součást třeba vyměnit. Výměna však není obtížná ani nákladná. Nový aktuátor se dá koupit za pár korun, ovšem jeho výměna vyžaduje sejmutí dveří. Proto je vhodné navštívit profesionální autoservis.